مصاحبه با دکتر محمد علیزاده اصل: «شاخص‌های بازده و ریسک گروه مالی کیمیا مس در سال 1402 همانند سال‌ گذشته فراتر از بازار بود.»

مصاحبه با دکتر محمد علیزاده اصل: «شاخص‌های بازده و ریسک گروه مالی کیمیا مس در سال 1402  همانند سال‌ گذشته فراتر از بازار بود.»

متن کامل مصاحبه دکتر محمد علیزاده اصل پیرامون گروه مالی کیمیا مس ایرانیان در ادامه آمده است.

آقای دکتر اگر موافق باشید از شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا شروع کنیم. اگر ممکن است کمی در مورد شرکت توضیح دهید.

«شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا، شرکت فرعی شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود که فعالیتش را به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذاری از سال 1399 آغاز کرده و امروز ارزش سبد سرمایه‌گذاری شرکت حدود 270 هزار میلیارد ریال می‌باشد. در اواخر هفته گذشته مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار شد. طی سال مالی 1402 تیم اجرایی شرکت توانست با انتخاب سهام مناسب و بهینه‌سازی سبد 26 درصد بازدهی خلق نماید که در مقایسه با بازدهی شاخص کل بورس 14 درصد بازدهی مازاد داشته است. سود خالص تلفیقی شرکت به بالغ بر 29 هزار میلیارد ریال و سود خالص شرکت اصلی به بالغ بر 25 هزار میلیارد ریال رسید که به ترتیب نسبت به سال قبل 99 درصد و 123 درصد رشد داشته‌اند.

نسبت‌های مالی نیز همه بهبود یافته‌اند. برای مثال بازده دارایی‌ها و بازده حقوق مالکانه به عنوان مهم‌ترین نسبت‌های مالی افزایش چشم‌گیری داشته‌اند. بازده دارایی‌ها از 1 درصد در سال 1400 به 11 درصد در سال 1401 و 19 درصد در سال 1402 رسیده است همچنین بازده حقوق مالکانه از 1 درصد در سال 1400 به 11 درصد در سال 1401 و 16 درصد در سال 1402 افزایش یافته است.  از منظر تحقق بودجه نیز بودجه سود و زیان شرکت اصلی 24,930 میلیارد ریال بوده است که معادل 101 درصد آن محقق شده است.»

با پذیرش چه سطح ریسکی؟ 

«بنده شخصاً توجه ویژه‌ای به مسئله ریسک دارم و به نظرم بعد از بحران 2008 نهادهای مالی بین‌المللی نیز نگاه ویژه‌ای به بحث ریسک بالاخص ریسک‌های نامطلوب حدی داشته‌اند و یک روند به سمت بهینه‌سازی استوار پرتفوی شکل گرفته است. در شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا  از این موضوع مهم غافل نبوده‌ایم. انحراف معیار روزانه پرتفوی 1.10 درصد و انحراف معیار بازار 1.12 درصد بوده، درنتیجه پرتفوی نسبت به بازار، ریسک کل کم‌تری داشته است. از منظر ریسک سیستماتیک هم بتای سبد حدود 0.95 بوده است. نسبت شارپ پرتفوی 0.49 درصد و آلفای جنسن 41 درصد بوده که نشان‌ می‌دهد پرتفوی بازدهی تعدیل شده با ریسک بهتری در مقایسه در بازار داشته است. به عبارت دیگر، بازدهی مناسب پرتفوی ناشی از ریسک‌پذیری بیش از حد نمی‌باشد. شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان همچون سایر نهادهای مالی تحت تأثیر ریسک‌های متعددی مانند: ریسک بازار، ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی، ریسک عملیاتی، ریسک قوانین و مقررات، ریسک کسب‌وکار، ریسک راهبردی و ریسک شهرت می‌باشد اما شرکت فرآیند مدیریت ریسک دارد و این ریسک‌ها مدیریت می‌گردند.»

 

 

به نظر شما این رشد سودآوری تداوم خواهد داشت؟

«لطفاً عنایت بفرمایید که رشد سودآوری گروه صرفاً رشد اسمی نیست سود خالص از 2 میلیون دلار در سال 1400 به 26 میلیون دلار در سال 1401 رسید و در سال 1402 به بیش از 42 میلیون دلار رشد یافته است. بالغ بر 116 هزار میلیارد ریال اضافه ارزش پرتفوی شرکت است که بر اساس استانداردهای حسابداری شناسایی نمی‌شوند اما در واقع این سود نیز در طی سنوات اخیر خلق گردیده است و در صورت گردش سبد قابل شناسایی است. 

همچنان در تلاشیم با تجدید ساختار به گروه ‌مالی و مطالعات کاربردی در حوزه مالی کمی و مالی غیر متمرکز ارزش‌افزوده بیش‌تری خلق نماییم. به نظرم یادگیری ماشین و مالی غیر متمرکز انقلابی در صنعت مالی ایجاد خواهد کرد و مزیت رقابتی پایدار نیز از رهگذر این دو پارادایم جدید می‌گذرد. اطلاعات مالی بسیار فراتر از آن‌چه که در صورت‌های مالی است، می‌باشد. برای مثال سنتیمت شبکه‌های اجتماعی، رژیم‌های پنهان داده‌ها و ... اطلاعاتی هستند که توسط بازار نادیده گرفته می‌شوند. این اطلاعات تنها با یادگیری ماشین و سایر روش‌های کمی موجود در اقتصادسنجی و فرآیند تصادفی قابل تبیین هستند و این روش‌های تحلیلی مدرن جایگزین تحلیل بنیادی به صورت سنتی خواهند شد. البته ضروری است که اشاره کنم بازدهی سبد در آینده، تا حدی در گرو شرایط بازار سرمایه نیز است به صورت خاص افزایش نرخ بهره، قوانین مالیاتی و ناترازی انرژی می‌تواند قدری نگران کننده باشد.»

در حوزه تجدید ساختار از شرکت سرمایه‌گذاری به گروه مالی به جزء   شرکت تأمین سرمایه کیمیا که در سال 1401 پذیره نویسی شد، آیا شاهد تأسیس شرکت‌های دیگری خواهیم بود؟

«همانطور که فرمودید شرکت تأمین سرمایه کیمیا اولین شرکت فرعی گروه مالی می‌باشد، که در سال گذشته دستاوردهای مطلوبی در حوزه مدیریت دارایی و تأمین مالی کسب کرد. دو صندوق‌ آذرین و اونیکس تأسیس گردید و بنگاه‌های اقتصادی متعددی را تأمین مالی کرد. تجربیات موفق این شرکت در تأسیس و توسعه سایر شرکت‌های فرعی گروه استفاده خواهد شد.

ما در واقع یک برنامه راهبردی داریم که به عنوان نقشه راه شرکت است. در بخش توسعه گروه مالی، یک سبد کسب‌وکار با دو هدف اصلی تبدیل شدن به یک گروه مالی جامع و پاسخ به انتظارات شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان ذی نفع اصلی در نظر گرفته شده است؛ که متناسب با این سبد کسب‌وکار هدف، شرکت‌های فرعی دیگری نیز تأسیس خواهد شد. که به فضل الهی نتایج آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.»

آقای دکتر به عنوان سخن پایانی همانطور که فرمودید یادگیری ماشین و مالی غیر متمرکز انقلابی در صنعت مالی ایجاد خواهند کرد. این پارادایم‌ها چگونه در توسعه گروه مالی تبلور می‌یابد؟

«بله به نظرم این تحول نزدیک خواهد بود و شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا به عنوان یک سازمان یادگیرنده از آن غافل نیست. در توسعه گروه مالی به سه طریق به این پارادیم جدید توجه می‌شود: نوآوری مدل کسب‌وکار، ایجاد روش‌های تحلیلی نوین و توسعه ابزارهای مالی جدید. 

اول، در حوزه نوآوری مدل کسب‌وکار در هنگام تدوین بوم کسب‌وکار به دنبال این هستیم که از  یادگیری ماشین و مالی غیر متمرکز ارزش و مزیت رقابتی خلق کنیم یا به مدل کسب‌وکاری متناسب با پارادایم آتی برسیم. 

دوم، در بخش روش‌های نوین تحلیلی به دنبال این هستیم که با استفاده از یادگیری ماشین در حوزه‌ انتخاب سهام و بهینه‌سازی سبد به بازدهی تعدیل شده با ریسک برتری نسبت به بازار برسیم هرچند که یادگیری ماشین در سایر  حوزه‌های مالی مانند رتبه‌بندی اعتباری نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. 

و سوم، در توسعه ابزارهای مالی جدید به دنبال توسعه ابزارهای نوین مالی با به کارگیری پتانسیل‌های مالی غیر متمرکز و بر پایه کاتد مس یا سایر فلزات هستیم. برای مثال توسعه صندوق‌های کالایی و روش‌های نوین تأمین مالی پروژه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران، از مصادیق ابزارهای جدید طراحی شده هستند. ما به دنبال این هستیم تا در شرکت تأمین سرمایه کیمیا، فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را برای سرمایه‌گذاران و علاقمندان به صنعت مس فراهم کنیم. ان‌شاءالله»

 

ممنون بخاطر وقتی که گذاشتید 

 

تصاویر